czas wolny dzieci w wieku szkolnym

Czas wolny dzieci szkolnych – na co zwrócić uwagę

Coraz częściej można zauważyć niepokojącą tendencję do zaniku różnorodności form spędzania czasu wolnego. Badania wykazują, iż większość dzieci w młodszym wieku szkolnym spędza go głównie w domu, ale nie z rodziną, tylko przed komputerem bądź telewizorem. Dzieci i młodzież niestety nie umieją korzystać z czasu wolnego. Dodatkowe zajęcia szkolne, mające z założenia wspomagać rozwój poszczególnych zdolności naszych pociech, stają się nudne i niemodne. Dzieciom szkoda na nie czasu. Rozmowy z kolegami poza szkołą ograniczają się z kolei do komunikatorów internetowych oraz grup społecznościowych, dających poczucie bycia w łączności z całym światem. Mało kto spędza teraz czas wolny na powietrzu — zwłaszcza gdy wymaga to wysiłku fizycznego. Warto zatroszczyć się o czas wolny dzieci w wieku szkolnym, ze względu na ich rozwój oraz zdrowie, nie tylko fizyczne.

Zabiegani współcześnie rodzice, pochłonięci pracą oraz poszukiwaniami lepszych możliwości zarobku — sami zapominają o czasie wolnym. Warto mieć na uwadze, dlaczego jest on tak istotny dla rozwoju dziecka, aby dostarczyć młodemu pokoleniu lepszych wzorców niż te zaczerpnięte przez nie z telewizji i internetu.

Czas wolny dzieci w wieku szkolnym — ważne zasady

Formy spędzania czasu wolnego można podzielić na kilka zasadniczych grup związanych z: 

  1. dobrowolnie podjętymi obowiązkami (rozwijanie wiedzy, pomoc rodzicom w domu, wolontariat),
  2. aktywnością w wybranej dziedzinie (działalność artystyczna, sportowa, turystyczna),
  3. kulturą (TV, radio, prasa, kino, teatr),
  4. życiem społecznym (spotkania z przyjaciółmi, uczestnictwo w imprezach sportowych, społecznych),
  5. realizacją indywidualnych potrzeb (hobby, wypoczynek),
  6. zachowaniami patologicznymi (alkohol, narkotyki, przestępczość).

Kontrola oraz opieka rodzicielska są niezwykle potrzebne nie tylko po to, aby nauczyć młodych organizacji oraz zróżnicowanego i twórczego spędzania wolnego czasu, ale także po to, aby ustrzec pociechy przed tą ostatnią wymienioną formą jego spędzania — zachowaniami patologicznymi.

A po co nam czas wolny? 

  • dla zdrowia — pozwala wypocząć ciału i umysłowi, zregenerować siły, zaczerpnąć energii do pracy, zwiększyć chęć do życia i działania;
  • dla relaksu — pomaga poradzić sobie ze stresem i zmartwieniami, oderwać się od codzienności;
  • dla rozwijania samodzielności i niezależności — to czas, który dziecko może samodzielnie (bądź z pomocą) zaplanować, decydując o tym, jak chce go spędzić, czego potrzebuje i na co ma ochotę;
  • dla nauki i zabawy — pozwala na zastosowanie tego, czego dziecko nauczyło się w teorii;
  • zapewnia aktywność dziecku — ruch podczas zabawy zapewnia sprawność fizyczną, uczy kontrolować własną aktywność oraz dostosowywać ją do swoich możliwości, a tym samym poprawia zdrowie.

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *