poznawanie schematu własnego ciała

Dźwiękonaśladowcze pokazywanie części ciała

Prosta rymowanka oparta na pokazywaniu wspiera u malucha poznawanie schematu własnego ciała. Dzięki niej dziecko uczy się części ciała — poznaje siebie, poszerza zasób słownictwa, ćwiczy wymowę i utrwala sobie proste rymy, a także odrobinę się porusza — proste ćwiczenia zgodnie z wierszykiem. Werbalizowane zabawy oparte na wyrazach dźwiękonaśladowczych odgrywają ważną rolę w kształtowaniu mowy dzieci.

Wiek: od 12 m.ż.

Rączki robią klap, klap, klap

Rączki robią klap, klap, klap.    (klaszczemy)
nóżki robią tup, tup, tup.         (tupiemy)
Tutaj swoją główkę mam          (pokazujemy głowę)
i po brzuszku bam, bam, bam(klepiemy się po brzuchu)
Buźka robi am, am, am,           (otwieramy i zamykamy buzię)
oczka patrzą tu i tam,              (w miarę możliwości: ruch samych oczu raz w lewo, raz w prawo lub ruch głową)
tutaj swoje uszka mam            (pokazanie uszu)
i na nosku sobie gram.             (pukanie paluszkami w nos lub gest grania na nosie)

 

Początkowo to rodzic recytuje cały wierszyk i uczy dziecko pokazywania. Im starszy maluch tym więcej można od niego wymagać, zatem na kolejnym etapie to dziecko uzupełnia każdy wers, do gestu dokładając: „klap, klap, klap”, „tup, tup, tup”.

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *