wspieranie rozwoju ruchowego

Gdy wspieranie rozwoju ruchowego zawodzi

Co robić, gdy maluch jest mało sprawny ruchowo mimo odpowiedniego stymulowania go, diety, zachęty i zapewnienia właściwych warunków rozwoju? Należy przede wszystkim pamiętać, że nie każde dziecko będzie sprawne jak wiewiórka. Nikt nie daje takiej gwarancji i chociaż sprawność ruchowa jest niezwykle ważna, trzeba wziąć poprawkę na indywidualne uwarunkowania każdego smyka. Nie zawsze wspieranie rozwoju ruchowego daje pożądane efekty.

Jeśli z jakiegoś powodu dziecko jednak nie wykazuje wysokiej sprawności ruchowej, rodzic powinien przede wszystkim takiego malucha otoczyć miłością i poczuciem bezpieczeństwa. Ważne są podejmowane próby, spontaniczna ciekawość malca, zabawa i pozytywne nastawienie. O co jeszcze można i trzeba zadbać?

Jak pomóc mało sprawnemu dziecku:

  • wpieraj je — największą barierą, na jaką może natrafić niezdarne dziecko, jest utrata wiary we własne siły (a wraz z nią bierność i nastawienie się na porażkę);
  • pokaż mu jego mocne strony — każdy je ma i warto to podkreślać w subtelny, nienachalny sposób; może maluch ma dobrą pamięć, jest spostrzegawczy, ma bogatą wyobraźnię, doskonale mówi lub recytuje albo pięknie rysuje;
  • zachowaj cierpliwość — nieustanne popędzanie („Załóż wreszcie te buty!”, „No wejdź na tę drabinkę!” itp.) jest stresujące (o czym więcej w kampanii „Orzeł czy nielot”);
  • nie porównuj — zestawianie umiejętności dziecka z innymi wcale nie mobilizuje, a jedynie rani; maluch jest wystarczająco smutny i upokorzony z tego względu, że nie dogania rówieśników;
  • nie podnoś poprzeczki zbyt wysoko — jeśli coś przerasta dziecko, zniechęca je do działania;
  • nie ograniczaj — zbyt często stopowane i strofowane dziecko („Nie biegaj!”, Uważaj na spodnie!, Nie ubrudź się!, Nie dotykaj!Nie wierć się!, „Nie wchodź tam!), ostatecznie może stracić ochotę na wszelką aktywność i eksplorację świata;
  • nie wyręczaj — maluch musi wykonywać codzienne czynności (ubieranie się, wkładanie kredek do pudełka lub kubka, pakowanie plecaczka, odnoszenie naczyń po posiłku, mycie zębów), uczą go one precyzji i orientacji w obrębie własnego ciała oraz przestrzeni;
  • poszukaj odpowiedniej aktywności — każde dziecko lubi się ruszać i szaleć, pozwól mu wybrać to, co jemu się spodoba.

105H

 


Więcej na temat rozwoju ruchowego w artykule Zaburzenia rozwoju ruchowego – przyczyny i objawy.

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *