grupowanie przedmiotów

Grupowanie przedmiotów — codzienna nauka przez zabawę

Grupowanie przedmiotów i zjawisk (inaczej: klasyfikacja) znacznie wpływa na kształtowanie pojęć zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Pozwala lepiej zrozumieć i porządkować świat, a także wspiera swobodną komunikację z innymi poprzez używanie tych samych pojęć opisujących rzeczywistość. Umiejętności grupowania i kategoryzacji przede wszystkim jednak stanowią punkt wyjścia do zrozumienia pojęć matematycznych, rozwiązywania zadań z treścią oraz tworzenia zbiorów elementów. Dzieci od wczesnego dzieciństwa uczą się, jak klasyfikować przedmioty, dźwięki, zwierzęta, zjawiska itp. w grupy lub kategorie według ich cech wspólnych.

Dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 7 r.ż.) powinny umieć pogrupować przedmioty według ich jednej wspólnej cechy, np. odróżnić guziki w kolorze niebieskim od czerwonych. Uczą się także, z jakich części składa się określony przedmiot. Potrafią porównywać przedmioty i zauważać, które z nich są mniejsze, które większe. Rozumieją również, że w sensie ilości, czegoś może być mniej lub więcej. Grupowanie przedmiotów według dwóch różnych kryteriów (jak kolor i wielkość) może jednak sprawiać jeszcze trudność dzieciom w tym wieku. Pomocne we wspieraniu rozwoju takich umiejętności będą poniższe propozycje zabaw i codziennych aktywności dla maluchów i starszych przedszkolaków.

Sortowanie przedmiotów w codziennych zajęciach

  • Dziecko może sortować przedmioty podczas porządkowania (np. oznaczyć półki obrazkami zabawek lub rzeczy, które na nich się znajdują).
  • Można zachęcać dzieci do układania różnych rzeczy wg kształtu lub koloru np. lalki, samochody na półkach itp.
  • Warto wprowadzić pojemniki na różne rodzaje zabawek (co ułatwia też porządki) — np. klocki (małe, duże, piankowe), samochodziki, piłki i piłeczki, zwierzątka.
  • Rozkładanie, segregowanie zakupów.
  • Od najmłodszych lat warto włączać dziecko do sortowania odpadków, przedmiotów przeznaczonych do recyklingu.

Proste gry i zabawy w grupowanie przedmiotów

  • Zgadywanki w ruchu — odnajdywanie miejsca lub przedmiotu z zagadki (wyodrębnianie podobieństw opisu z elementem rzeczywistości).
  • Gry karciane i z bierkami — memo (ciekawe memory tematyczne do pobrania), domino, dobble.
  • Kolekcjonowanie — dzieci chętnie zbierają różne skarby, przez co same ćwiczą się w grupowaniu rzeczy i tworzeniu zbiorów, którymi następnie mogą się pochwalić.
  • Zabawa w kartonikowe sklepy.
  • Grupowanie przedmiotów z wykorzystaniem pudełek, np. tekturowego pojemnika na jajka, małych słoiczków, kubków plastikowych — zachęcamy dziecko do umieszczania w nich przedmiotów tego samego rodzaju. Zabawa szczególnie polecana najmłodszym dzieciom, które lubią ponadto umieszczać rzeczy w pojemnikach (zabawy z pojemnikami dla najmłodszych). Kiedy maluch skończy sortowani można go zapytać: W czym są do siebie podobne przedmioty z tej grupy?

Wykonywanie podobnych czynności

  • Naśladowanie czynności dorosłego lub wybranego dziecka przy zabawie grupowej, np. Na dywanie siedzi jeż; Ojciec Wirgiliusz.
  • Zabawa w króla-lula — naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt.
  • Naśladowanie odgłosów zwierząt pokazywanych na obrazkach lub wyświetlanych na slajdach. Warto przy tej zabawie wprowadzić pojęcie onomatopei — nie jest za wcześnie, dzieci szybko przyswajają takie słowa i zapamiętują do końca życia. Szczególnie gdy mają okazję bawić się z ich użyciem.

Przedmiot i jego części

  • Dajmy dziecku przedmioty z plasteliny do rozdzielania na mniejsze części.
  • Dobieranie właściwej pokrywki do pojemnika (wielkości i kształt).
  • Zestawianie ze sobą podobnych przedmiotów.
  • Zachęcanie dziecka do obserwacji i porównywania.
  • Zwracanie uwagi dziecka na przedmioty, których wcześniej nie znało — Jak myślisz, do czego to służy? Z czego może być zrobione? Dlaczego tak myślisz? Kluczowe jest pytanie o powód zaklasyfikowania danego przedmiotu do kategorii, dziecko może wtedy wypowiedzieć podobieństwa, cechy charakterystyczne łączące dany przedmiot z innym.
  • Konkretne określanie przedmiotów podczas rozmowy z dzieckiem: Czy chcesz poduszkę z błyszczącego materiału, czy tę puchatą? Dodatkowo wzbogaca to rozwój słownictwa i rozwija komunikację.
  • Istotne jest też opisywanie za pomocą słów słyszanych dźwięków, zapachów, smaków lub faktury materiału.


Polecamy również

Pierwsze kroki z matematyką

Kategoryzacja — zabawy porządkujące świat

Jaki to klocek? — zabawa w klasyfikowanie

Promowanie wczesnego rozwoju umiejętności matematycznych

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

2 thoughts on “Grupowanie przedmiotów — codzienna nauka przez zabawę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *