stars-160850_1280.jpg

Konstelacje – gra wyobraźni

Prosta i rozwijająca kreatywność zabawa oparta na skojarzeniach. Pozwala w łatwy sposób tworzyć pomysły przydatne do twórczego myślenia (kojarzenie, spostrzegawczość i fantazjowanie) oraz pisania (ćwiczenie motoryki małej). Umysł ludzki ma bowiem naturalną tendencję do tworzenia nowych wzorców, co widoczne jest najsilniej w wieku dziecięcym. Warto tę umiejętność ćwiczyć, utrwalać oraz rozwijać, wykorzystując w zabawie.

W Konstelacje można bawić się samemu z maluchem lub po zapoznaniu starszych dzieci z regułami pozwolić im działać w większej grupie.

Wiek: od 5 lat

Materiały: papier, atrament/mazak lub wydruk załączonego/stworzonego samodzielnie rysunku

Weź arkusz papieru i pokryj go plamkami atramentu lub kropkami zrobionymi za pomocą mazaka. Możesz też wydrukować załączony poniżej wzór bądź stworzyć własny. Arkusz może być większy od A4, co poszerza pole do popisu i gwarantuje dłuższą zabawę.

Zadaniem uczestników jest dopatrzenie się w rozproszonych punktach kształtów, wzorów itp., a więc nowych konstelacji. Plamki można ze sobą połączyć za pomocą ołówka lub kolorowych kredek, aby utrwalić odnalezione wzory.

Jeśli dziecko ma z początku trudności, rozpocznij ćwiczenie, demonstrując mu kilka przykładowych połączeń kropek. Można także podsunąć maluchowi wybraną kategorię poszukiwanych kształtów, np. figury, maszyny, rośliny, dinozaury, ludzie itd.

Zabawę warto połączyć z układaniem opowieści o powstających konstelacjach.

Inne warianty zabawy: Starsze dzieci bawiące się w grupie mogą dodatkowo ze sobą rywalizować w tworzeniu historii bądź też świetnie się bawić, snując opowieści. Ćwiczenie to zyskuje wówczas charakter integrujący.

Można również zachęcić dzieci to odnajdywania konstelacji związanych z rozpoczętą historią w celu stworzenia jednego, dłuższego opowiadania.

Do pobrania: konstelacje.pdf

 

rozwijająca kreatywność zabawa

 

 


Inspirowane:

Bowkett St., Wyobraź sobie, że… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP, 2000.

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *