Korzyści płynące z czytania książek

Czytanie to nie tylko techniczne rozpoznawanie znaków, ale również zapoznawanie się z treścią, rozumienie myśli zawartych w tekście (a dalej przekład tych treści na własne kategorie rozumowania) oraz forma zachowania się polegająca na twórczym uczestnictwie w pisemnej postaci komunikacji społecznej. Korzyści płynące z czytania książek są bardzo liczne.

Bez umiejętności czytania nie jest możliwe funkcjonowanie we współczesnym świecie. Dzięki niemu bowiem zdobywamy i uzupełniamy wiadomości. Podstawowa umiejętność współczesnego człowieka to wszak umiejętność uczenia się (nauka trwa przez całe życie) i rozumowania.

Korzyści płynące z czytania książek

  • poszerzenie doświadczeń językowych
  • rozwój słownictwa
  • wzbogacanie zasobu wyrazowego
  • nauka wyrażania myśli
  • rozumienie innych ludzi (motywów ich działań, uczuć itp.)
  • rozwój uczuć i zdolności do empatii
  • poprawa pamięci i koncentracji
  • szybsze zapamiętywanie nowych informacji
  • rozwój wyobraźni (budowanie obrazów w wyobraźni)
  • rozwój myślenia (dostarczanie pojęć myślowych i idei)
  • prowokowanie do pytań i przemyśleń
  • poszerzanie świadomości i horyzontów poznawczych
  • osiąganie lepszych wyników w nauce, w pracy
  • poprawa nastroju, zmniejszenie poziomu stresu
  • rozrywka i stymulowanie emocji

 

Udowodniono, że osoby czytające regularnie:

  • są aktywniejsze w różnych dziedzinach życia;
  • angażują się społecznie;
  • uprawiają sport;
  • biorą udział w wydarzeniach kulturalnych;
  • są mniej zestresowane;
  • są tolerancyjniejsze.

 

korzyści płynące z czytania książek


Więcej na ten temat…

Jak nauczyć małe dziecko miłości do książek?
Dzieci uwielbiają, gdy rodzice im czytają!
Zanim dziecko zacznie czytać…

Kiedy odpowiedni czas na naukę pisania i czytania?

 Polecamy również zabawy wspierające naukę czytania.

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *