Kreatywny rozwój dziecka

Kreatywny rozwój dziecka na 6

4. Drogocenny trud

Teoria

Bardzo istotne w rozwoju dziecka jest poczucie spełnienia i świadomość uznania ze strony rodziców. Wielokrotnie maluch w swych życiu prosi o chwilę uwagi, aby pochwalić się tym, co wykonał. W pozytywnym wspieraniu pomysłowości dziecięcej bardzo istotne jest jednak nie tylko to, aby doceniać efekty twórczości dziecka, ale i sam podjęty przez nie trud oraz pomysł. Często tak bardzo skupiamy się na współzawodnictwie, dążeniach, zdobyciu nagrody, że zdecydowanie je przeceniamy, zapominając o środkach prowadzących do celu. Dziecko oraz rodzice powinni odczuwać radość już z samego podejmowania ryzyka i możliwości rywalizacji.

Praktyka

Aby dziecko chciało podejmować trud, nie myśląc jedynie o wygranej, ale ciesząc się z możliwości doskonalenia i wykazania, daj mu odczuć, że jesteś z niego dumny i ono również może być dumne z podjętego przez siebie wysiłku, nawet jeśli efekt końcowy jest niezadowalający. Warto tym samym docenić, jak wiele już malec zrobił, jakie trudności zdołał pokonać i ile pomysłowości oraz kreatywności z siebie dał. Własny krytycyzm i ocenę trzeba odłożyć na bok, zamiast tego pozwolić, aby dziecko samo wymyśliło sposób na pokonanie dalszych problemów, nawet jeśli droga okaże się niewłaściwa. Pomagajmy tylko wtedy, gdy jest to absolutnie niezbędne, raczej udzielając wskazówek, a nie podając gotowe rozwiązania.

5. Obcowanie z kulturą, sztuką oraz przyrodą

Teoria

Dzieci z natury są bardzo ciekawe świata i lepiej się rozwijają, kiedy mają możliwość poznawania otoczenia. Warto zatem sprawić, aby maluch stał się aktywnym uczestnikiem życia kulturalnego oraz poznawał przyrodę. Obcowanie ze sztuką, kształtuje poczucie gustu i wrażliwość na piękno. Obcowanie z pięknem natury, pozwala odnaleźć sztukę i inspiracje wszędzie dokoła. Dostarczanie różnorodnych bodźców pozytywnie wpływa na kreatywny rozwój dziecka oraz rozwój mózgu.

Praktyka

Wybierzcie się chociaż raz w miesiącu wspólnie do teatru, na koncert, do muzeum lub ogrodu botanicznego. Istnieje wiele propozycji kulturalnych i przyrodniczych adresowanych do najmłodszych. Dzięki temu dziecko od małego nauczy się, że to atrakcyjny sposób spędzenia wolnego czasu razem i naturalna część życia. Warto zadbać również o to, aby w domu obecna była muzyka. O jej dobroczynnym działaniu na wszechstronny rozwój dziecka wiele już powiedziano. Podczas codziennych zabaw w tle może pobrzmiewać muzyka klasyczna, poważna lub ulubione gatunki rodziców bądź dzieci. Bardzo dobrą formą zabawy jest wspólne tańczenie.

6. Odrobina nienormalności

Teoria

Nie warto na siłę wciskać dziecka w ramy i schematy. Dobrze jest dać mu przyzwolenie na łamanie zasad oraz zdrowe szaleństwo. To bardzo pozytywnie wpływa na wszechstronny rozwój. Maluch uczy się przełamywać stereotypowe rozwiązania, czerpie więcej radości z życia, a jeśli rodzić pozwoli sobie na szaleństwo z dzieckiem — zbuduje w ten sposób więź, która pozwoli na pozytywne relacje przez długie lata. Jeśli maluch ma myśleć kreatywnie i odważnie kierować się własnym instynktem, musi czuć swobodę tworzenia, bez obciążeń związanych z wymogami i konkretnymi wynikami.

Praktyka

Spróbujcie zrobić coś niekonwencjonalnego — przeczytajcie książkę od końca do początku, pomalujcie obrazek w totalnie abstrakcyjny sposób, pomalujcie farbami swoje ciała albo drewno, materiał, tekturowe pudełko. Jeśli w ogródku stoi drzewo, można jego pień ozdobić rysunkami z kredy, a po trawie na łące przejść się boso. A może ubrania da się jakoś inaczej założyć? Wyobraźnia podpowiada wiele możliwość.

Kreatywny rozwój dziecka w nauczaniu

Niestety kreatywność do niedawna nie była przedmiotem troski i uwagi ludzi odpowiedzialnych za programy nauczania. Trudno bowiem zmieścić ją w ramach szkolnego systemu oceniania, ponieważ jest raczej sposobem myślenia niż tym, co należy myśleć. Dla wielu pozostaje zatem dość niewygodnym zagadnieniem i wyraźnie nieobecnym w życiu. A bez pomysłowości, twórczej fantazji, wysiłku wkładanego w rozwiązywanie problemów czy konfliktów życie staje się nudne i frustrujące.

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *