liczenie na palcach do 5

Liczenie na palcach z biedronką

Paluszkowa zabawa-wyliczanka pokazująca maluszkowi na kropeczkach biedronki liczenie na palcach do 5. Wspiera ponadto rozwój motoryki małej (sprawność palców u rąk) i stymuluje wyobraźnię poprzez odwoływanie się do świata przyrody. Rymujące się słowa opisujące otaczającą dziecko rzeczywistość zachęcają do posługiwania się mową, wzbogacają słownictwo malucha i wspierają sprawne posługiwanie się konstrukcjami składniowymi.

Zapamiętanie przez dziecko słów wierszyka wspomaga procesy pamięciowe i w naturalny sposób wspiera wyczucie prozodii oraz liczenia na palcach po kolei (łańcuch przyczynowo-skutkowy). Wsłuchiwanie się w rymowankę kształtuje uwagę słuchową, a tym samym koncentrację.

Wiek: od 18 m.ż.

 

liczenei na palcach z biedronką

Najpierw historyjkę należy opowiedzieć i zademonstrować na własnej dłoni, a później zachęcić do udziału malucha. Dzieci cechuje naturalna skłonność do wielokrotnego powtarzania tego, co sprawia im radość, co je bawi, stąd podsunięcie ćwiczeń matematyczno-językowych w formie zabawy łączy przyjemne z pożytecznym.

Liczenie na palcach do 5 z biedronką — wierszyk

 

 

Biedroneczka pięć kropeczek miała:               (Pokazanie otwartej dłoni)
pierwszą od deszczu dostała,                         (Zgięcie pierwszego palca — kciuka)
drugą od wiatru silnego,                                (Zgięcie drugiego palca — wskazującego)
trzecią od słonka złotego                               (Zgięcie trzeciego palca — środkowego)
czwartą od dziadka, co przechodził drogą,     (Zgięcie czwartego palca — serdecznego)
a piątą… sam/a nie wiem od kogo.                (Zgięcie piątego palca z dłuższą chwilą wahania)

 

Za którymś razem wierszyk ilustrujemy na dłoni dziecka, „ucząc” paluszki ruchów i ćwicząc dłoń. Zabawa taka usprawnia grafomotorykę i motorykę małą oraz właściwe napięcie mięśniowe dłoni.

 

biedronki i dzieci

 

 

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *