Jak zachęcić dziecko do malowania

Malowanie – fantastyczna podróż w głąb siebie

Podczas malowania dziecko silnie się koncentruje, wszystkie myśli i ruchy skupia na ukończeniu swojego dzieła. W danym momencie nie liczy się dla niego nic innego. Dzięki temu na zwykłej kartce papieru powstają powoli obce, fantastyczne światy, wymarzone przedmioty i przygody. Obserwując dziecko podczas pracy nad obrazkiem, widzimy, ile zapału ono w to wkłada, jak stara się połączyć wytwory swojej wyobraźni z rzeczywistością. Należy jednak uważać, aby nie zadusić tego kreatywnego płomienia. Łatwo to uczynić zbytnim lub wymuszonym zachwytem, nachalnymi pytaniami o szczegóły, ignorancją. Dzieło małego artysty trzeba docenić, czasem wyszukując punktu zaczepienia, np. „Twój obrazek bardzo mi się podoba, ponieważ użyłeś ładnych kolorów…” albo „Takie domu jeszcze nigdy nie widziałam, to bardzo ciekawy pomysł…”. Pochwała powinna być szczera i z umiarem, aby nasz domowy artysta nie poczuł się potraktowany niepoważnie.

girl-369233_1280.jpg

Jak zachęcić dziecko do malowania

    • Wygospodaruj specjalne miejsce do tego celu, urządź wyjątkowy kącik do malowania, w którym nie trzeba będzie za każdym razem sprzątać farbek, kredek, pędzelków itd.
    • Zaproponuj dziecku różne przybory do malowania i rysowania oraz materiały, na których może tworzyć — kredki, flamastry, farby, kredy, papier, tekturę, tkaninę czy nawet kawałek przygotowanej ściany w pokoju.
    • Kupuj, drukuj lub samodzielnie opracuj malowanki z ulubionymi motywami dziecka, postaciami z bajek lub zwierzątkami; możesz zachęcić dziecko nie tylko to pomalowania takiego szablonu, ale także wyklejenia go papierem lub kulkami bibuły bądź plasteliną.
    • Przyklejaj prace dziecka w określonych miejscach w domu, aby zaprezentować je jak w galerii i pochwalić się nimi odwiedzającym — może to być tablica korkowa w salonie, lodówka, ściana nad łóżkiem.
    • Wspólnie oglądajcie reprodukcje obrazów, poznajcie świat malarstwa i przeróżnych technik; w miarę możliwości można odwiedzać wystawy lub galerie; motywuj dziecko do wysyłania prac na konkursy plastyczne.

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *