Mućka – pokazywany wierszyk z głoską „ć”

Prosty wierszyk z głoskami ciszącymi, łamiący nieco język, ale za to doskonale usprawniający realizację głoski [ć]. Połączony z pokazywaniem staje się świetną zabawą zarówno w domu z dzieckiem, jak i nagradzającą po dłuższych ćwiczeniach (u logopedy, na zajęciach kompensacyjnych).

Wierszyki dzięki rymom i rytmowi zdecydowanie ułatwiają wysławianie się i wspomagają rozwój mowy oraz artykułowanie trudnych głosek, poszerzając przy tym zasób słownictwa dziecka. Rozwijają również wyobraźnię twórczą i poszerzają wiedzę o świecie. Ogólnie rymowanki zalicza się do zabaw usprawniających pracę narządów artykulacyjnych, percepcję słuchową, rozwijających pomysłowość i wspierających pamięć. Krótka, zabawna forma rymowanki połączona z pokazywaniem zachęca do powtarzania i zabawy intonacją, przy czym dodatkowo usprawnia motorykę małą dziecka. Dobrane do wierszyka gesty mają na celu wzbogacenie wiedzy o świecie o rozumienie prostych gestów komunikacyjnych.

Wiek: od 6 lat

Każdy maluch lubi śmieszne rymowanki i lubi być zaskakiwany. Frajda jest tym większa, jeśli jedno i drugie znajdzie dziecko w wierszyku z pokazywaniem (i nagrodą/prezentem na końcu). Wierszyk o karmieniu krówki wzbogaca ponadto wiedzę dziecka o świecie, głównie o życiu na wsi i czynnościach gospodarskich.

 

Mućka nać uwielbia żuć,                     hands-552272 1280

(wykonujemy ruchy okrężne warg)

więc nać, Maćku, Mućce rzuć.             

(rozłożenie rąk w geście dawania)

Masz dość naci, więc cię stać,           

(pocieranie palcami dłoni w geście liczenia pieniędzy)

by garść naci Mućce dać!                   

(wyciągnięcie dłoni w geście dawania (można mieć w garści nagrodę dla dziecka))

 

Opracowanie własne zainspirowane tekstem wierszyka z publikacji: Szeleszczące wierszyki. Dżentelmen z Dżakarty, Urszuli Kozłowskiej.

 

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *