ćwiczenia języka

Musztra dla języka – ćwiczenia języka

Ćwiczenia języka przygotowują dziecko do prawidłowego mówienia. Gimnastyka poszczególnych elementów aparatu mowy jest istotnym krokiem na drodze do osiągnięcia tej ważnej, społecznej sprawności. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ćwicząc-bawić się z dzieckiem w domu. Dzieci mają przecież naturalną skłonność do wielokrotnego powtarzania tego, co sprawia im radość, stąd podsunięcie ćwiczeń w formie zabawy, połączy przyjemne z pożytecznym. Wspólne wygłupy pozwolą ponadto wzmocnić więzi rodzinne.

Na początek wojskowa musztra dla języka.

Wiek: od ok. 2 lat

Rola dorosłego polega najpierw na zademonstrowaniu poprawnie wykonanego ćwiczenia języka, a później na wydawaniu rozkazów w rytmie wojskowym. Nie wolno zapominać o zachęcaniu dziecka do pracy poprzez chwalenie za podejmowany wysiłek, choćby efekty nie były od razu widoczne. Maluch powinien odczuwać radość i zadowolenie. A wykonywaniu poleceń powinna towarzyszyć atmosfera dobrej zabawy, chociaż to wojskowy dryg.

Ruchy języka mają być energiczne i zdecydowane, a usta szeroko otwarte.

Podczas ćwiczeń należy pamiętać, aby żuchwa była nieruchoma!

I.

Język maszeruje jak żołnierz na defiladzie:
RAZ! — czubek języka na górną wargę.
DWA! — czubek języka do lewego kącika ust.
TRZY! — czubek języka na dolną wargę.
CZTERY! — czubek języka do prawego kącika ust.

II.

Język maszeruje jak żołnierz na defiladzie:
RAZ! — czubek języka na górną wargę.
DWA! — czubek języka na dolną wargę.
TRZY! — czubek języka do lewego kącika ust.
CZTERY! — czubek języka do prawego kącika ust.

wygłupy

 

Zbyt słabe mięśnie języka ograniczają możliwości wykonywania przez niego precyzyjnych ruchów, które są potrzebne do realizacji wielu głosek a tym samym wyraźnej mowy. Częsty problem stanowi również zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe — w związku z czym pojawiają się problemy z artykulacją niektórych głosek. Ćwicząc i bawiąc się podczas tych ćwiczeń możemy znacznie usprawnić mięśnie języka.

 

 

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *