grupowanie przedmiotów

Grupowanie przedmiotów — codzienna nauka przez zabawę

Grupowanie przedmiotów i zjawisk (inaczej: klasyfikacja) znacznie wpływa na kształtowanie pojęć zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Pozwala lepiej zrozumieć i porządkować świat, a także wspiera swobodną komunikację z innymi poprzez używanie tych samych pojęć opisujących rzeczywistość. Umiejętności grupowania i kategoryzacji przede wszystkim jednak stanowią punkt wyjścia do zrozumienia pojęć matematycznych, rozwiązywania zadań z treścią oraz tworzenia zbiorów elementów. Dzieci od wczesnego dzieciństwa uczą się, jak klasyfikować przedmioty, dźwięki, zwierzęta, zjawiska itp. w grupy lub kategorie według ich cech wspólnych.

Dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 7 r.ż.) powinny umieć pogrupować przedmioty według ich jednej wspólnej cechy, np. odróżnić guziki w kolorze niebieskim od czerwonych. Uczą się także, z jakich części składa się określony przedmiot. Potrafią porównywać przedmioty i zauważać, które z nich są mniejsze, które większe. Rozumieją również, że w sensie ilości, czegoś może być mniej lub więcej. Grupowanie przedmiotów według dwóch różnych kryteriów (jak kolor i wielkość) może jednak sprawiać jeszcze trudność dzieciom w tym wieku. Pomocne we wspieraniu rozwoju takich umiejętności będą poniższe propozycje zabaw i codziennych aktywności dla maluchów i starszych przedszkolaków. Czytaj więcej o Grupowanie przedmiotów — codzienna nauka przez zabawę

zabawy z tabliczką mnożenia

Proste zabawy z tabliczką mnożenia

Przedszkolaki w naturalny sposób radzą sobie w sytuacji, kiedy trzeba rozdać po kilka przedmiotów lub je podzielić. Są to podwaliny mnożenia i dzielenia, które często potem w szkole kojarzy się z porażką. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu intuicji mnożenia, kiedy tylko widoczne stają się jej przejawy, odnosi naprawdę dobry skutek. Zabawy z tabliczką mnożenia i ich praktyczny wymiar na pewno dodatkowo w tym pomogą. O czym informuje już prof. Edyta Gruszczyk-Kulczyńska w książce Dziecięca matematyka — dwadzieścia lat później, odwołując się przy tym również do poglądów Augusta Jeske sprzed ponad 100 lat. Dlaczego w szkole rachowanie oraz mnożenie i dzielenie są zatem takim koszmarem? Czemu ogranicza się naturalny potencjał naprawdę większości dzieci?

Poniżej prezentujemy tylko kilka, popularnych zabaw usprawniających umiejętność mnożenia i dzielenia oraz w przyjemny sposób je wykorzystujących. W ścisłej nauce tabliczki najgorsze są początki i traktowanie tego jako przymusu. Jeżeli chcemy, aby mnożenie zostało opanowane intuicyjnie, musimy zapomnieć o wkuwaniu słupków, a przestawić się właśnie na zabawy z tabliczką mnożenia. Dziecko w zabawie lub codziennych czynnościach szybko potrafi sobie uświadomić, na czym polega to osławione mnożenie. Czytaj więcej o Proste zabawy z tabliczką mnożenia

Wieniec bożonarodzeniowy – gra matematyczna z kostką

Święta Bożego Narodzenia, ich magię oraz czas z rodziną można wykorzystać na wspólne granie i zabawę. Opisywaliśmy już bożonarodzeniowe memo, a także piernikowe cienie kształtujące uważność i spostrzegawczość. Motyw świąteczny można też wykorzystać w grach planszowych. Poniżej zasady i plansza do gry matematycznej z bożonarodzeniowym wieńcem w tle. Polecana jest ona małym dzieciom, które co prawda rozpoczynają przygodę z liczeniem, ale potrafią rozróżnić liczbę oczek na kostce i doliczą do 12. Starszaki biegle liczące i dodające również mogą świetnie się przy tej grze bawić, kształtując refleks oraz strategię (o czym poniżej). Gra matematyczna z kostką to prosty sposób na szybką konfrontację i dobrą zabawę z doskonaleniem umiejętności liczenia w pamięci.

Wiek: od 4,5 lat

Potrzebne: 4-8 pionków w jednym kolorze na gracza (czyli dwa zestawy kolorów), dwie kostki sześcienne do gry, plansza (do pobrania) Czytaj więcej o Wieniec bożonarodzeniowy – gra matematyczna z kostką

Pisanki dzieci

Łatwe pisankowe puzzle

Układanie puzzli to jedna z niewielu rozrywek, która dla dziecka jest zarówno przyjemne, jak i pożyteczne. Maluch, próbując złożyć obrazek z części ma poczucie, że coś tworzy. Jest to swego rodzaju wyzwanie. Taka zabawa pobudza kreatywność, chęć sprawczą i cierpliwość. Warto zaczynać od prostych motywów z dużymi elementami — jedną z możliwości mogą być pisankowe puzzle, przygotowane z okazji Świąt Wielkanocnych. Jeśli dwuelementowe puzzle przestały dla dziecka stanowić wyzwanie, należy zwiększyć ich liczbę.

Ogólnie puzzle wzbudzają zaangażowanie i mobilizują dziecko do wytrwałości. Istotną rolę przy tej zabawie odgrywają także skupienia uwagi oraz planowanie własnych działań. Jako doskonały przykład zabawy konstrukcyjnej puzzle kształtują precyzję ruchów, motorykę małą oraz umiejętności projektowania.

Wiek: od 2,5 lat Czytaj więcej o Łatwe pisankowe puzzle

zabawa matematyczna nauka liczenia wieszaki klamerki

Zabawa matematyczna z wieszakami i klamerkami – nauka liczenia

Prosta zabawa matematyczna ucząca liczenia, nazywania cyfr i ich identyfikacji graficznej oraz porządkowania liczb rosnąco. Podczas niej dziecko dodatkowo ćwiczy motorykę małą, a w rozbudowanej wersji również porządkowanie kolorów (rozpoznawanie i dobieranie w grupy), czyli klasyfikowanie na poziomie operacji konkretnych.

Materiały: wieszaki, klamerki do bielizny, kartka, pisak, drążek lub kijek.

Wiek: 2,5-4 lat

Pierwszy etap zabawy

Na rozstawionych dwóch krzesłach kładziemy drążek (może być szczotka na kiju), a na nim zawieszamy 5 wieszaków. Na każdym wieszaku umieszczamy karteczkę z cyfrą od 1 do 5. Zadaniem dziecka jest przypięcie do każdego wieszaka tylu klamerek, ile pokazuje liczba na karteczce. Dziecko musi precyzyjne przyczepiać klamerki na całej szerokości wieszaka, uważając by nie spadł on z drążka, co może nastąpić w przypadku przyczepienia wszystkich klamerek skrajnie po jednej stronie.

Czytaj więcej o Zabawa matematyczna z wieszakami i klamerkami – nauka liczenia

dziecko i nauka liczenia do 10

Nauka liczenia do 10 z wykałaczkami

Nauka liczenia do 10 z pomocą wykałaczek może być dla dziecka ciekawą zabawą. Uczy nazw liczb, ich kolejności oraz określania wzajemnych stosunków mniejsza/większa. Wykorzystanie w tym celu wykałaczek to dodatkowe ćwiczenie motoryki małej oraz precyzyjnego chwytu.

Wiek: 3-5 lat

Materiały: karton, długopis, wykałaczki

Z tekturowego pudełka wycinamy kwadratową planszę i zapisujemy liczby od 1 do 10. Następnie dziecko robi długopisem obok każdej liczby odpowiednią liczbę dziurek. Podczas wbijania do kartonu długopisu dziecko wspólnie z rodzicem (lub samo) głośno liczy dziurki.

Czytaj więcej o Nauka liczenia do 10 z wykałaczkami

Klocki i cyfry – zabawa matematyczna

Zabawy matematyczne i logiczne sprawiają wielką przyjemność małym dzieciom, zwłaszcza gdy połączy się w nich klocki i cyfry. Jest to ten wiek, kiedy dodawanie i liczenie nie są kojarzone z obowiązkiem szkolnym, ale stanowią wyzwanie i przygodę. Segregowanie i porządkowanie dodatkowo rozwijają myślenie przyczynowo-skutkowe i stanowią doskonałą podstawę do przyszłych działań wymagających większego wysiłku intelektualnego. Prezentowana zabawa w trudniejszym wariancie to także doskonały pretekst do kształtowania myślenia strategicznego u dziecka. A forma rywalizacji, jaką daje gra, wznieca indywidualną motywację dziecka do konkretnego działania i osiągania założonych celów.

Wiek: od 4 r.ż.

Materiały: do zabawy potrzebujemy 2 kartek, 2 kostek do gry i klocków o tych samych wymiarach.

Czytaj więcej o Klocki i cyfry – zabawa matematyczna

Pory roku i nauka liczenia do 4

Nauka liczenia nie musi być żmudna i nudna, co nie raz pokazaliśmy (np. Liczenie z biedronką, Liczenie z pieskami na palcach, Króliczki w koszyczku). Pojęcie liczb i ilości warto zaszczepiać dzieciom od najmłodszych lat, a najlepiej robić to w połączeniu z wierszykiem lub zabawą. Wykorzystać można każdy temat z otaczającej nas rzeczywistości. Jedną z propozycji jest połączenie wierszyka o porach roku i ich kolejności z liczeniem do 4.

Prezentowany tekst i karty do niego uczą dziecko liczyć do 4, stymulując wyobraźnię poprzez odwołania do cyklu przyrody. Rymowany opis otaczającej malucha rzeczywistość zachęca go do posługiwania się mową, wzbogacając słownictwo dziecka i wspierając sprawne posługiwanie się konstrukcjami składniowymi. Zapamiętanie przez dziecko słów wierszyka wspomaga procesy pamięciowe i w naturalny sposób wspiera wyczucie prozodii oraz liczenia na palcach po kolei. Pozwala także zapamiętać kolejność cyfr i występujących po sobie pór roku (łańcuch przyczynowo-skutkowy). Kończące zabawę wodzenie palcem po kształcie lub działania plastyczne wspierają ponadto rozwój motoryki małej.

Wiek: od 3 r.ż.

Czytaj więcej o Pory roku i nauka liczenia do 4

pierwsze kroki z matematyką

Liczymy z plasteliną

Zabawa przeznaczona jest dla przedszkolaków. Zapoznaje dziecko z cyferkami, kształtami, uczy łączenia w zbiory oraz liczenia. pomaga stawiać pierwsze kroki w matematyce. Dodatkowo wspomaga rozwój motoryki małej, a także postrzegania przestrzennego, tworzenia podobieństwa, wspierającym tym samym percepcję wzrokową. Lepienie określonej liczby płatków w podanym kształcie pozwala dostrzec dziecku nieszablonowe rozwiązania, przez co rozwija jego kreatywność.

Materiały: karteczki z cyferkami i kształtami, plastelina, matryca/plansza do uzupełnienia kształtami (ewentualnie)

Czytaj więcej o Liczymy z plasteliną

ćwiczenie spostrzegawczości

Piernikowe cienie

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia — magiczny czas wyczekiwany przez dzieci i dorosłych. Przy tej okazji maluchy mogą wiele się dowiedzieć o symbolach, zwyczajach i obrzędach, mogą też aktywnie pomagać w kuchni przy gotowaniu i ukochanych wypiekach, a także więcej czasu spędzić z rodzicami.

Można również podsunąć maluszkowi kilka zabaw nawiązujących tematem do tego okresu, a wspierających rozwój dziecka. Poniżej krótkie ćwiczenie spostrzegawczości — odnajdywanie cieni pierniczków. Zabawa świetnie uzupełni wcześniejsze wspólne wypieki i dekorowanie ciasteczek (zwłaszcza jej wzbogacona wersja). Poszukiwanie cienia to jedna z prostszych gier, która wspaniale rozwija myślenie abstrakcyjne i buduje podwaliny dla takich umiejętności matematycznych, jak dopasowywanie elementów z dwóch podobnych zbiorów, orientacja w przestrzeni, logiczne myślenie, zwracanie uwagi na szczegóły. Dodatkowo ćwiczy także pamięć krótkotrwałą (przydatną podczas obliczeń w pamięci) oraz symultanicznąmotorykę małą (dobrze, jeśli dziecko połączy obrazek z cieniem za pomocą linii).

Wiek: 2 lata

Czytaj więcej o Piernikowe cienie

Puzzle z bałwankiem i sekwencją cyfr

Puzzle to wspaniała zabawa wspierająca rozwój dziecka i stymulująca pracę mózgu. Układanie obrazka z małych części rozwija kreatywność, uczy koncentracji, planowania własnych działań, postrzegania przestrzennego oraz umiejętności projektowania. Dodatkowo puzzle wspierają pamięć i procesy uczenia się, dlatego warto od czasu do czasu przemycić na nich informacje, które dziecko dzięki samodzielnemu ułożeniu obrazka zapamięta. Poniżej prezentujemy proste zimowe obrazki z bałwankami, po których ułożeniu ukaże się nie tylko ich główny temat, ale także sekwencja cyfr. Dzięki temu dziecko może się zawczasu z nią opatrzyć i utrwalić graficzne znaki liczbowe.

Wiek: od 3 r.ż.

Czytaj więcej o Puzzle z bałwankiem i sekwencją cyfr

Dwójki dookoła – początek liczenia

Zabawa pozwalająca dziecku zrozumieć pojęcie liczby dwa (i pary). Jest to doskonały wstęp do funkcjonowania w świecie liczb i stopniowego uczenia się liczenia. Rozwija ponadto spostrzegawczość dziecka i umiejętność kojarzenia, wzmacniając jego naturalną ciekawość świata.

 

Wiek: od 18 m.ż.

Czytaj więcej o Dwójki dookoła – początek liczenia

pi-1453839 1280

Wyznaczanie środka okręgu kartką

Jak, odwołując się do zabawy, sprawić, aby geometria nie kojarzyła się dziecku tylko z lekcjami szkolnymi, rysowaniem figur, nudnymi wzorami i według niego mało użyteczną wiedzą? Można posłużyć się jednym z prostych eksperymentów odwołujących się do naturalnej ciekawości dziecka (i trochę ambicji ucznia), pokazując wyznaczanie środka okręgu kartką.

Wyznaczanie środka okręgu nie sprawia kłopotu, gdy ma się cyrkiel lub ekierkę. Warto jednak pokazać dziecku sposób radzenia sobie, gdy nie posiada żadnej z tych rzeczy. Takie kreatywne rozwiązania rozbudzają ciekawość, utrwalają wiedzę i uczą nieszablonowego myślenia. Wspomagają ponadto kształtowanie wyobrażeń o otaczającym świecie, rozwijają logiczne myślenie i poszerzają horyzonty poznawcze.

Proste, domowe eksperymentowanie z dzieckiem to wspaniała alternatywa dla siedzenia przed komputerem czy telewizorem.

Ćwiczenie to pomoże dziecku zrozumieć zależności geometryczne w kole, poznane reguły i utrwali pojęcia: średnica, okrąg, koło, kąt prosty, półokrąg.

Wiek: od 9 r.ż.

Czytaj więcej o Wyznaczanie środka okręgu kartką

Kontury i kształty

Zabawa wprowadzająca w świat geometrii i ucząca dzieci rozpoznawać kształty na podstawie konturów.

Tego typu aktywność nie tylko sprawia dziecku przyjemność i frajdę, ale też odpowiednio stymuluje mózg do działania (koordynacja wzrokowo-ruchowa, pobudzanie zmysłów). Podobne czynności stanowią także dobrą okazję do porządkowania myśli. Zabawy z segregowaniem i porządkowaniem rozwijają logiczne myślenie i stanowią doskonałą podstawę do przyszłych zabaw oraz działań wymagających większego wysiłku intelektualnego.

 

Wiek: od 18 m.ż.

Czytaj więcej o Kontury i kształty

liczenie na palcach do 5

Liczenie na palcach z biedronką

Paluszkowa zabawa-wyliczanka pokazująca maluszkowi na kropeczkach biedronki liczenie na palcach do 5. Wspiera ponadto rozwój motoryki małej (sprawność palców u rąk) i stymuluje wyobraźnię poprzez odwoływanie się do świata przyrody. Rymujące się słowa opisujące otaczającą dziecko rzeczywistość zachęcają do posługiwania się mową, wzbogacają słownictwo malucha i wspierają sprawne posługiwanie się konstrukcjami składniowymi.

Zapamiętanie przez dziecko słów wierszyka wspomaga procesy pamięciowe i w naturalny sposób wspiera wyczucie prozodii oraz liczenia na palcach po kolei (łańcuch przyczynowo-skutkowy). Wsłuchiwanie się w rymowankę kształtuje uwagę słuchową, a tym samym koncentrację.

Wiek: od 18 m.ż.

 

Czytaj więcej o Liczenie na palcach z biedronką

paluszkowa wyliczanka do 5

Paluszkowe pieski uczą liczyć

Paluszkowa zabawa-wyliczanka ucząca maluszka liczenia do 5 i zapoznająca go z łańcuchem przyczynowo-skutkowym. Rymowana historyjka, pokazywanie zdarzeń na dłoni i śmieszne słowa dodatkowo zachęcą dziecko do posługiwania się mową. Warto korzystać z tego typu wierszyków z pokazywaniem, ponieważ usprawniają one koordynację ruchową, a w tym wypadku motorykę małą (usprawniają palce u rąk). Paluszkowa wyliczanka do 5 z pieskami, to dobry wstęp do nauki liczenia.

Paluszkowe pokazywanki wspierają rozwój ruchowy i stymulują wyobraźnię. Nauczenie się na późniejszym etapie, w miarę powtarzania, wierszyka przez dziecko wspomaga procesy pamięciowe, wzbogaca zasób słownictwa i w naturalny sposób wspiera rozwój mowy, prozodii oraz matematycznej umiejętności liczenia kolejno do 5. Warto pamiętać, że dzieci cechuje naturalna skłonność do wielokrotnego powtarzania tego, co sprawia im radość, stąd podsunięcie ćwiczeń w formie zabawy, łączy przyjemne z pożytecznym.

Wiek: od 20 m.ż.

Czytaj więcej o Paluszkowe pieski uczą liczyć

króliki

Króliczki w koszyczku – proste liczenie na palcach

Zabawna wyliczanka paluszkowa ucząca maluszka liczenia do 5 i zapoznająca go z łańcuchem przyczynowo-skutkowym. Rymowane zwrotki, śmieszne słowa i proste liczenie na palcach dodatkowo zachęcają dziecko do posługiwania się mową.

Paluszkowe pokazywanki wspierają rozwój motoryki małej i stymulują wyobraźnię malucha. Nauczenie się na późniejszym etapie, w miarę powtarzania, wierszyka przez dziecko wspomaga procesy pamięciowe i w naturalny sposób wspiera rozwój mowy, prozodii oraz liczenia kolejno do 5.

Wiek: od 20 m.ż.

Czytaj więcej o Króliczki w koszyczku – proste liczenie na palcach

Zabawa z kołami

Zabawa z kołami – duże czy małe

Zabawa z kołami pozwala zrozumieć pojęcie „mały”, „duży”, kształtuje intuicję geometryczną, ćwiczy umiejętność rozumienia i wykonywania poleceń oraz klasyfikacji według kodu.

Wiek: 3 lata

Wycinamy z kolorowego papieru 3 koła czerwone, 3 niebieskie, 3 żółte, 3 zielone. Koła tego samego koloru muszą być o różnych wielkościach: małe, duże i średnie.

Etap I – rozpoznawanie wielkości

Na początek pytamy się dziecka, które koło czerwone jest największe, a które najmniejsze. Jeśli dziecko ma problem z prawidłowym określeniem rozmiaru, pomagamy mu (dla trzylatka pojęcie „średnie” może być trudne do opanowania).  Następnie prosimy, by dziecko położyło małe, czerwone koło na dużym, czerwonym kole. Analogicznie postępujemy z pozostałymi kolorami.

Czytaj więcej o Zabawa z kołami – duże czy małe

liczenie do 20 z lego

Liczenie do 20 z Lego

Zabawa ta uczy dziecko rozpoznawania liczb, poprzez liczenie do 20 z Lego. 

Wiek: od 8 lat

Materiały: 20 klocków lego o tych samych wymiarach

Wyszukujemy 20 klocków o tych samych wymiarach i na każdym po kolei zapisujemy:

  • na krótszej ściance liczby,
  • na dłuższej ściance odpowiednią liczbę kropek. 

Czytaj więcej o Liczenie do 20 z Lego

dodawanie i odejmowanie z lego

Dodawanie i odejmowanie z lego

Oto kolejna propozycja zabawy z klockami kształtującej naturalne umiejętności matematyczne przy okazji doskonaląca motorykę małą. Dodawanie i odejmowanie z lego to doskonały sposób na połączenie nauki z zabawą. 

Na dużej płytce lego układamy klockowe równania. Zadaniem dziecka jest znaleźć odpowiedni wynik działania, czyli tak ułożyć klocki, by były one sumą lub różnicą dwóch wyłożonych klocków.

Czytaj więcej o Dodawanie i odejmowanie z lego

ćwiczenie dodawania i odejmowania

Liczenie z kostką i plasteliną

Zabawa ma na celu ćwiczenie dodawania i odejmowania w zakresie 1-6 lub 1-12, w zależności ilu kostek do gry użyje się. Dopasowujemy to do indywidualnych możliwości naszego dziecka. Oprócz nauki rachowania i liczenia dziecko rozwija i stymuluje sprawność motoryczną i manualną.

Czytaj więcej o Liczenie z kostką i plasteliną

matematyka z lego

Matematyka z lego

Jest wiele pomysłów na zabawy z klockami Lego. Jednym z nim może być prosta, matematyczna zabawa, ucząca porównywania liczb. Matematyka z lego sprawi dziecku wiele radości i połączy przyjemne z pożytecznym.

Potrzebne do tego są klocki w dwóch kolorach o takich samych rozmiarach oraz karteczki z wydrukowanymi lub wypisanymi liczbami od 1 do 20 i dodatkowo jedna lub 2 karteczki ze znakiem mniejszości/większości  <  >. Klocki grupujemy ze względu na kolor i układamy wszytko przed dzieckiem. Jeśli posiadamy płytkę Lego możemy ją również wykorzystać.

Czytaj więcej o Matematyka z lego

promowanie wczesnego rozwoju umiejętności matematycznych

Promowanie wczesnego rozwoju umiejętności matematycznych

1. Rozwijaj w dziecku jego naturalną dziecięcą ciekawość poprzez zachęcanie go do odkrywania rozwiązań codziennych sytuacji. Na przykład poproś dziecko, by odłożyło pranie na swoje miejsce. Będzie ono ćwiczyć sortowanie (ściereczki, ręczniki małe, kąpielowe) i eksperymentować pod względem wielkości i kształtu, widząc, jak duże ręczniki zajmują więcej miejsca niż malutkie ściereczki. Polecamy też proste zabawy w grupowanie i klasyfikowanie.

2. Czytaj dziecku książeczki — rymowanki, wyliczanki, książeczki zawierające w treści cyfry. Śpiewaj dziecięce piosenki, które dotyczą pojęć liczbowych. Baw się w zabawy paluszkowe z zabawnymi rymowankami z liczeniem (np. paluszkowe liczenie z biedronką, z pieskami, z króliczkami). Książeczki, dziecięce wierszyki i piosenki są doskonałym sposobem do komunikowania się, używając przy tym matematyką.

Czytaj więcej o Promowanie wczesnego rozwoju umiejętności matematycznych

gra matematyczna

Kostka i działania – gra matematyczna

Jest to świetna gra matematyczna pomagająca odnaleźć się w świecie rachunków. Wymaga zaledwie kilku kartek papieru A4, pisaka i kostki do gry. W grę może grać kilkoro dzieci lub dziecko z rodzicem — minimum 2 osoby.

Poniżej opisana wersja gry przeznaczona jest dla małych dzieci uczących się dodawania i odejmowania. Drugą wersję — trudniejszą proponujemy dla dzieci uczących się mnożenia, dzielenia. Grę można modyfikować w zależności, jaki stopień trudności chcemy uzyskać.

Czytaj więcej o Kostka i działania – gra matematyczna

Polowanie na liczbę

Polowanie na liczbę

Polowanie na liczbę to zabawa utrwalająca znajomość ciągu liczbowego, rozumienie aspektu porządkowego liczby naturalnej i porównywaniu wielkości liczby. Uczy także myślenia logicznego i strategicznego, trenując koncentrację oraz uwagę słuchową.

Przygotowujemy kartoniki. Na każdym z nich zapisujemy liczbę od 1 do 10 lub 20 (w zależności od liczby kartoników i możliwości dziecka). Dodatkowo wycinamy jeszcze jeden mniejszy kartonik, na którym rysujemy, kwiatka, motylka lub autko. Dziecko może samo wybrać i samo narysować.

Czytaj więcej o Polowanie na liczbę

Jaki to klocek? – zabawa w klasyfikowanie

Zabawa ta kształtuje czynności intelektualne potrzebne dzieciom do klasyfikacji na podstawie cech danego przedmiotu. Wprowadza w świat geometrii i logicznego myślenia, odpowiednio stymulując mózg do działania. Przy okazji rozwija słownictwo (określanie cech) i uczy konstruowania zdań. Trenuje również uwagę słuchową i pamięć.

Wiek: od 3 r.ż.

Materiały: zestaw określonych klocków:

  • 4 kształty – koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt
  • 2 wielkości – małe i duże
  • 4 kolory – czerwony, żółty, niebieski, zielony

Inne przedmioty to: białe kartoniki (dla oznaczenia cech klasyfikowanych przedmiotów), kolorowe kredki, mazaki. Opisujemy kartoniki wszystkimi możliwymi cechami, na jednym kartoniku — jedna cecha (można narysować, a można też wyraźnie napisać, dzięki czemu dziecko zapamięta wygląd wyrazów określających nazywane cechy).

Czytaj więcej o Jaki to klocek? – zabawa w klasyfikowanie

liczenie i figury

Koło, kwadrat, trójkąt – liczymy

Przygotowujemy 3 kartki i kredki w trzech lub więcej kolorach, w zależności jaki poziom trudności chcemy wprowadzić do zabawy.

Kartki mogą być w różnych kolorach. Wycinamy z każdej kartki jak największe figury: koło (żółte), kwadrat (niebieski) i trójkąt (czerwony). Kładziemy wycięte figury przed dzieckiem i dajemy mu 3 kredki: żółtą, niebieską i czerwoną.

Następnie prosimy dziecko, by wybrało sobie kredkę i na dużym kole narysowało jedno kółeczko, na kwadracie — dwa, a na trójkącie trzy kółeczka, wszystkie narysowane kółeczka będą w jednym kolorze. Gdy dziecko wykona zadanie, pytamy się, ile kółeczek jest na kole, ile na kwadracie, a ile na trójkącie.

Czytaj więcej o Koło, kwadrat, trójkąt – liczymy

Egipskie wzory

Dajemy dziecku kartkę w kratkę i mazak. Kropką zaznaczamy początek szlaczka. Zadaniem dziecka jest rysowanie szlaczka według naszej instrukcji: 
Zaczynamy od miejsca zaznaczonego kropką: dwie kratki do góry, dwie w prawo, jedna w dół, jedna w lewo, jedna w dół, dwie w prawo, dwie kratki do góry, dwie w prawo, jedna w dół, jedna w lewo, jedna w dół, dwie w prawo, dwie kratki do góry, dwie w prawo, jedna w dół, jedna w lewo, jedna w dół, dwie w prawo. 

Dalej dziecko samo kończy rysowanie szlaczka.

Czytaj więcej o Egipskie wzory