Opowiadanki - zabawa kształtująca słuchanie

Opowiadanki – zabawa kształtująca słuchanie

Opowiadanki przypominają „kąpiel słowną”, ale mają nie tyle na celu bierne kształtowanie mowy (osłuchiwanie się z językiem) i tworzenie pierwszego słownika dziecka, co raczej stanowią ćwiczenie na koncentrację słuchową. Te dwie czynności wspierające rozwój malucha przenikają się i są równie potrzebne. Opowiadanki mają jednak na celu kształtowanie słuchania wypowiedzi, które jest podstawowym działaniem warunkującym rozumienie przekazów językowych i niezwykle ważnym etapem wstępnym w nauce mówienia. Próby samodzielnego powtarzania przez dziecko zasłyszanych nazw lub dźwięków podczas zabawy są przejawem przedjęzykowej formy budowania wypowiedzi.

Ukierunkowane opowiadanie połączone z własną koncentracją na reakcjach malucha i noszeniem niemowlaka na rękach to również budowanie więzi z dzieckiem poprzez dotyk, przytulenie i poświecenie mu czasu oraz uwagi.

Wiek: od 5 m.ż.

Wariant 1: Nosząc dziecko na rękach po pokoju, rodzic opowiada maluchowi o tym, co widzą. Może to być pokoik dziecka, pokój dzienny, kuchnia. Należy przy tym pokazywać różne przedmioty i nazywać je. Warto w tym momencie zrobić krótką pauzę, aby wyodrębnić daną nazwę z całej wypowiedzi. Podczas opowiadania ważne jest stymulowanie uwagi malucha poprzez skupianie jej na wskazywanych przedmiotach.

Wariant 2: Trzymając dziecko na rękach, rodzic staje przy oknie lub drzwiach balkonowych i opowiada z użyciem wyrażeń dźwiękonaśladowczych o tym, co widać na zewnątrz. Warto jak najwięcej komentować i starać się kierować uwagę malucha na zdarzenia oraz dźwięki, jakie im towarzyszą.

 


Polecamy:

Zabawy wspierające rozwój mowy
Czynności wspierające rozwój mowy dziecka
Zabawy poszerzające słownictwo dziecka
Zabawy stymulujące słuch dziecka



Inspirowane:

J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2014.

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *