paluszkowa wyliczanka do 5

Paluszkowe pieski uczą liczyć

Paluszkowa zabawa-wyliczanka ucząca maluszka liczenia do 5 i zapoznająca go z łańcuchem przyczynowo-skutkowym. Rymowana historyjka, pokazywanie zdarzeń na dłoni i śmieszne słowa dodatkowo zachęcą dziecko do posługiwania się mową. Warto korzystać z tego typu wierszyków z pokazywaniem, ponieważ usprawniają one koordynację ruchową, a w tym wypadku motorykę małą (usprawniają palce u rąk). Paluszkowa wyliczanka do 5 z pieskami, to dobry wstęp do nauki liczenia.

Paluszkowe pokazywanki wspierają rozwój ruchowy i stymulują wyobraźnię. Nauczenie się na późniejszym etapie, w miarę powtarzania, wierszyka przez dziecko wspomaga procesy pamięciowe, wzbogaca zasób słownictwa i w naturalny sposób wspiera rozwój mowy, prozodii oraz matematycznej umiejętności liczenia kolejno do 5. Warto pamiętać, że dzieci cechuje naturalna skłonność do wielokrotnego powtarzania tego, co sprawia im radość, stąd podsunięcie ćwiczeń w formie zabawy, łączy przyjemne z pożytecznym.

Wiek: od 20 m.ż.

Dzieci lubią śmieszne rymowanki, wygłupianie się z rodzicami i lubią być zaskakiwane, zwłaszcza przez „małych aktorów”, jakimi stają się palce rodzica. Rodzic bawi się z dzieckiem, mówiąc wierszyk i ilustrując historyjkę własną dłonią:

 

Wszystkie pieski spały.

(Pokazujemy zaciśniętą pięść)mały palec

Pierwszy obudził się mały,

(Odginamy mały palec)

Mały obudził średniego,

(Pukamy małym palcem w serdeczny)

Który spał obok niego.

(Odginamy palec serdeczny)

Gdy średni już nie spał,

To duży też przestał.

(Odginamy środkowy palec)

Trzy pieski się bawiłypalce cztery

(Ruszamy wyprostowanymi już palcami)

Czwartego obudziły.

(Odginamy palec wskazujący)

Cztery pieski szczekały

Piątemu spać nie dały.

(Wyprostowujemy kciuk i ruszamy wszystkimi palcami)

 

Za którymś razem wierszyk ilustrujemy na dłoni dziecka, „ucząc” paluszki ruchów i ćwicząc dłoń.

Po kilku takich zabawach dobrze jest zachęcać dziecko do samodzielnego powtarzania treści, najpierw poprzez uzupełnianie zawieszonych wersów, a później samodzielne wykonanie historyjki.

zabawa

 

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *