oddychania przez usta

Rozchylona buzia dziecka – przyczyny i konsekwencje

Człowiek nie powinien oddychać z otwartymi ustami, właściwe jest tylko oddychanie przez nos. Nos został bowiem tak zbudowany, że  powietrze, które przez niego wpada zostaje oczyszczone, nawilżone i ogrzane. W innym przypadku jest ono nieoczyszczone, nienawilżone, nieogrzane, a więc podrażnia gardło/krtań i pogłębia niedrożność górnych dróg oddechowych. Nieprawidłowe oddychanie, czyli przez usta, może powodować dalsze nieprawidłowości lub zaburzenia w rozwoju dziecka. Dlatego konieczna jest konsultacja specjalistyczna w celu ustalenia przyczyn nieprawidłowego miejsca oddychania. Około 50% dzieci w młodszym wieku szkolnym miewa stale uchylone usta, a wśród przedszkolaków ten procent jest jeszcze większy. Wbrew pozorom, nie jest to błahy problem ani łatwy do naprawienia.

Najczęstsze przyczyny oddychania przez usta:
  • niskie napięcie mięśniowe,
  • mała sprawność mięśnia okrężnego warg,
  • niedrożny nos,
  • krzywa przegroda nosowa,
  • rozszczep podniebienia,
  • zapalenie zatok,
  • alergie,
  • powiększony migdał,
  • złe nawyki.

Konsekwencje oddychania przez usta:

  • wady postawy (odstające łopatki, wystające brzuchy, płaska klatka piersiowa), ponieważ oddech przez usta jest zbyt płytki, a zatem mięśnie oddechowe żebrowe są zbyt mało aktywne;
  • wady zgryzu związane z nieprawidłową pracą języka lub nieustannym ssaniem palca (lub smoczka) — tyłozgryz, zgryz otwarty, zgryz krzyżowy, tyłożuchwie;
  • przerost i stany zapalne dziąseł;
  • próchnica, a także nieprzyjemny zapach z ust;
  • kłopoty z pionizacją języka, a więc problem z wypowiadaniem głosek np. sz, ż, cz, dż;
  • kłopoty z połykaniem, niechęć do jedzenia z powodu zachłystywania się lub zwracania pokarmu;
  • zmiana wyrazu twarzy: tzw. „gapowate twarze” dzieci ze stale otwartymi ustami;
  • częste infekcje;
  • niedotlenienie (dziecko ma kłopoty z koncentracją, źle sypia, chrapie, sprawia wrażenie rozkojarzonego itp.).

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *