zabawa paluszkowa o rodzinie

Rodzina – zabawa paluszkowa

Kolejna prosta zabawa paluszkowa z rymowanym tekstem, który wspomaga proces kształtowania języka i prozodii od najmłodszych lat. Krótki, zabawny wierszyk o rodzinie z pokazywaniem na palcach dodatkowo zachęca dziecko do posługiwania się mową. Atut stanowią również zaskakujące i zabawne rozwiązania, które maluchy uwielbiają. Wierszyki ogólnie zalicza się do zabaw usprawniających pracę narządów artykulacyjnych, percepcję słuchową, rozwijających pomysłowość i wspierających pamięć. Proste pokazywanie na palcach wspiera sprawność motoryki małej oraz stymuluje wyobraźnię malucha

Prezentowana zabawa paluszkowa o rodzinie stwarza również możliwość ciepłego, twórczego i rozwijającego kontaktu rodzica z dzieckiem oraz wzmacniania relacji rodzinnych. Wpływa zatem pozytywnie na rozwój układu hormonalnego malucha, wzbogacając świat jego odczuć i emocji. Ćwiczenie mowy, motoryki małej i poznawanie świata od najmłodszych lat poprzez zabawę z rodzicem daje naprawdę świetne rezultaty.

Wiek: od 18 m.ż.

Rodzic bawi się z dzieckiem, odgrywając opowiadaną scenkę najpierw na własnej dłoni, dopiero za którymś razem (3/4) na dłoni dziecka.

Wersja I — prostsza

palce 3Ten  pierwszy — to dziadziuś      (kciuk)
A obok babusia                          (palec wskazujący)
Największy to tatuś                   (palec środkowy)
A przy nim mamusia                  (palec serdeczny)
To jest ? dziecinka mała!          (palec mały)
A to jest moja rączka cała.        (odwracamy dłoń i rusz palcami)

 

Wersja II — rozbudowane opowiadanie

To dziadek — ze mną majsterkuje.

(Pokazujemy kciuk)

To babcia — lody mi kupuje.

(Palec wskazujący)

To tata — w piłkę ze mną gra

i o zdrowie moje dba.

(Dokładamy do pozostałych palec środkowy)

To mama — czyta mi do ucha,

(Palec serdeczny)

a to mały/a…………../imię dziecka/ — co chętnie bajek słucha.

(Mały palec)

 

zliczanie do 5

 

Stopniowo zachęcamy dziecko do samodzielnego opowiadania i rymowania z pokazywaniem zarówno na własnej dłoni rodzica. Nie krytykujmy, gdy coś się nie uda, ala obróćmy to w zabawę i śmiejmy się razem z dzieckiem, pokazując, że nam też coś nie wychodzi.

 

 

 


Inspirowane:

D. Klimkiewicz, E. Siennicka-Szadkowska, Akademia wzorowej wymowy. Cz. Ćwiczenia logopedyczne z naklejkami, Skrzat, Kraków 2013.

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *