Zabawa Małpka mówi

Zabawa ruchowa „Palec na nosek”

Zabawa ruchowa „Palec na nosek” to wesoła i prosta rymowanka oparta na pokazywaniu, która wspiera u malucha poznawanie schematu własnego ciała i orientację przestrzenną. Dziecko utrwala znajomość stron ciała (lewa, prawa) oraz postrzeganie siebie w przestrzeni. Ćwiczenie w oczywisty sposób sprzyja rozwojowi motoryki małej oraz dużej, a także wprowadza w dobry nastrój (ruch i śmiech wzmacniają wydzielanie endorfin do mózgu). Dziecko, bawiąc się zgodnie z treścią wierszyka, nie tylko naśladuje dorosłego, ale także uczy się wykonywać polecenia. Dzięki nazywaniu kolejnych czynności utrwalana jest prawidłowa wymowa oraz poszerzany zakres słownictwa malucha. Zabawa ruchowa „Palec na nosek” wpiera również kształtowanie słuchu fonemowego i uwagi słuchowej.

Ćwiczenie może stanowić rozgrzewkę na początek dnia albo miły przerywnik podczas codziennej aktywności. Wspólna zabawa i wygłupianie się z rodzicem zacieśnia więzi i otwiera na siebie nawzajem. Głośne śmianie się oraz podskoki dodatkowo pomogą rozładować emocje i energię, których pełno w maluszku.

Wiek: od 2 r.ż.

Przebieg zabawy

Za pierwszym razem rodzic może powiedzieć wierszyk i sam zilustrować go ruchem, zwłaszcza przed maluszkiem. Jeśli dziecko od razu zacznie naśladować ruchy dorosłego, nie należy go stopować. Podczas drugiej recytacji dobrze jest już zachęcić słuchacza do naśladowania zaprezentowanych ruchów i wykonywania ich wspólnie.

Zabawa ruchowa „Palec na nosek”

Palec na nosek, palec na ucho,

poklep się lekko ręką po brzuchu.

Popatrz za siebie w lewo i w prawo,

podskocz trzy razy, ale tak żwawo!

Usiądź na chwilę, weź głęboki wdech

i niech cię ogarnie radosny śmiech!

Z czasem dziecko powinno opanować rymowankę na pamięć, co wzmocni jego umiejętności pamięciowe i wpłynie na prawidłowy rozwój mowy.


Polecamy:

Co robię, gdy rano wstaję — zabawa ruchowa
Zabawy ruchowe
Ćwiczenia — gimnastyka poranna
Na majowej łące – poranna gimnastyka malucha


 

Literatura
Kiepiela-Koperek Aneta, Głoska, sylaba słowo. Scenariusze grupowych zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Harmonia, Gdańska 2014.

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *