zabawy na dworze - zabawa z wiatrem

Zabawa z wiatrem – poznawanie świata

Małe dzieci odczuwają ogromną potrzebę zdobywania wiedzy o świecie i trzeba to jakoś zaspokoić. Podstawą edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej jest praktyka — doświadczenia. Należy jednak pamiętać, że stanowią one jedynie zaproszenie do poznawania świata, a bez odpowiednich wyjaśnień są bezużyteczne. Przyroda oferuje mnóstwo okazji do poznawania ciekawych zjawisk, rzeczy, zachowań. Żadna zabawka tego nie zastąpi. Poza domem, a często i poza miastem, dzieci mogą przekonać się, że istnieje wiele zwierząt, roślin, miejsc, które czekają na odkrycie przez nie i dostarczają wiedzy o świecie. Stąd zabawy na dworze posiadają ogromny wymiar dydaktyczny.

Jak wykazano, dzieci spędzające wiele czasu na łonie natury są w życiu odważniejsze i łatwiej radzą sobie z napotykanymi problemami. Możliwość spędzenia tego czasu z rodzicem dodatkowo je wzmacnia o pozytywne wzorce i poczucie bezpieczeństwa, budując właściwe relacje w rodzinie. Dobry kontakt z bliską osobą wspiera rozwój układu nerwowego i wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za radzenie sobie ze stresem. Wyprawy i doświadczenia pomagające dziecku poznać cuda natury wpływają na rozwój myślenia, spostrzegawczości i koncentracji. Prezentowane zabawy na dworze i w domu z wiatrem uwrażliwiają zmysły dziecka, wspierając ich percepcję. Stanowią także doskonały sposób na wspieranie kreatywności i umiejętności motorycznych dziecka. Przebywanie na świeżym powietrzu przy różnych warunkach pogodowych wzmacnia ponadto odporność malucha.

Motyw wiatru można wykorzystać również w zabawach ruchowych w domu i przedszkolu, warto jednak najpierw zapoznać zmysły dziecka z siłą i charakterem tego zjawiska pogodowego.

Wiek: od 3 lat

Zabawy na dworze, podczas wietrznej pogody

Materiały: parasolka, piłka, chorągiewka

I.

Ustawiamy się z dzieckiem pod wiatr i otwieramy parasol, kierujemy go tak, aby poczuć siłę wiatru, próbującego wyrwać parasol z ręki. Przy okazji pokazujemy dziecku, jak zasłonić się prawidłowo parasolem i jaka różnica w odczuciach wtedy następuje.

zabawa na dworzeII.

Kładziemy piłkę na w miarę równej powierzchni i przyglądamy się z dzieckiem, jak wiatr ją popycha. Rozmawiamy o sile i kierunku wiatru oraz możliwościach ich wykorzystania (np. wiatraki).

III.

Zakładamy małe eksperymentarium na podwórku lub balkonie, aby określać kierunek wiatru — ustawiamy chorągiewkę i obserwujemy ją. Warto nauczyć dziecko przy okazji kierunków świata. Codzienne obserwacje pomogą utrwalić tę wiedzę, a maluchowi sprawią wiele frajdy.

IV.

Do zabawy z kierunkiem i siłą wiatru z powodzeniem możemy wykorzystać również bańki mydlane, pokazując dziecku, jak unoszone są w powietrzu i jak ciężko zrobić bańki na silnym wietrze. Przydatne mogą okazać się ponadto wiatraczki mocowane w ogrodzie lub na balkonie, które pomogą określić intensywność powiewów oraz niekiedy ich kierunek.

V.

Doskonałą zabawą na wietrze ze starszym dzieckiem będzie puszczanie latawca.

parasolki

Zabawy z motywem wiatru w domu

Wieje wiatr — zabawa ruchowa

Zabawę tę najlepiej przeprowadzić z minimum dwójką dzieci, ale i z jednym wypadnie dobrze. Dorosły czyta lub opowiada o wietrze w podobny sposób do poniższego, a dziecko lub dzieci naśladuje opisywane zjawiska.

Cicho, cicho, sza, sza, sza.
Wiatr nie wieje,
Stoją drzewa.
/Dziecko stoi nieruchomo./

Nagle lekko wiatr powiewa,
Kołyszą się liście na drzewach.
/Dziecko porusza lekko palcami rąk./

Ale pnie się nie ruszają,
Korzenie je mocno trzymają.
/Tupnięcie dość silne i stanowcze lewą i prawą nogą./

Nagle zrywa się wichura —
Zawisła na niebie chmura.
Teraz trzęsą się gałęzie,
Pełno liści lata wszędzie.
/Poruszanie palcami rąk i całymi rękami w różne strony./

Liście wokół nas fruwają,
Lecz korzenie się trzymają.
Deszcz zacina, wiatr się wzmaga i zaczyna się huragan.
/Do ruchów palców i rąk dołącza lekko tułów./
Teraz drzewa tańczą wkoło, wywracają się wesoło.
/Dziecko lub dzieci wywracają się./

Trzeba drzewa nowe wsadzić,
I może się znów bawić.
/Dziecko wstaje i można zacząć zabawę od nowa./

Taka zabawa ruchowa z wierszem oprócz koordynacji słuchowo-ruchowej doskonali umiejętności poznawcze dziecka i percepcję słuchową. Wzbogaca słownictwo (wichura, huragan, deszcz zacina, wiatr się wzmaga, wywracać=przewracać) i porządkuje wiedzę o świecie, stopniują natężenie wiatru. Minidrama odgrywana w ten sposób daje dziecku wspiera otwartość maluch, jego ekspresję i daje świadomość w możliwościach ciała oraz rozeznanie w jego schemacie.

 


Inspiracja:

Nitsch C., Hüther G., Wspieranie rozwoju dziecka, Wydawnictwo Olesiejuk 2011, s. 139.

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

2 thoughts on “Zabawa z wiatrem – poznawanie świata

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *