usprawnianie dłoni dziecka

Zabawy plastyczne dla grafomotoryki i percepcji wzrokowej

Zabawy plastyczne oddziałują na uwrażliwienie i usprawnianie dłoni dziecka (motoryki małej) oraz pomagają we wspieraniu jego rozwoju na wielu płaszczyznach — m.in. uczą estetyki, wrażliwości na piękno i sztukę, kształtują wyobraźnię oraz kreatywność, wspierają rozwój samodzielności i wiarę w siebie. Dzięki pracy dłońmi dziecko poszerza swą zdolności rozumienia świata i zdobywa twórcze umiejętności. Bawiąc się w ten sposób, ma ponadto możliwość eksperymentowania i poznania różnych materiałów oraz i ich właściwości.

Dzieci z natury bardzo lubią malować dłońmi, rękami, palcami, gąbkami, pędzelkami, zwitkami tkanin, a także posługiwać się innymi technikami plastycznymi — wycinanką, wydzieranką, lepieniem i wyklejaniem z plasteliny, wyklejaniem bibułą itp. Potrafią tworzyć naprawdę ciekawe i zaskakujące prace. Wystarczy podsunąć tylko pomysł i sposób działania, a jest w czym wybierać. Warto też wiedzieć, które techniki mogą okazać się szczególnie zalecane podczas trudności dziecka z grafomotoryką, zbyt dużym lub słabym napięciem mięśniowym oraz ze słabą percepcją wzrokową.

Usprawnianie percepcji (postrzegania wzrokowego)

  • rysowanie po śladzie,
  • kolorowanie według wzoru,
  • tworzenie kompozycji symetrycznych i asymetrycznych,
  • wykonywanie ilustracji do tekstów literackich,
  • rysowanie kompozycji geometrycznych wg wzoru,
  • kończenie zaczętych rysunków i szlaczków,
  • dorysowywanie brakujących elementów.

 Usprawnianie dłoni dziecka (wspieranie grafomotoryki)

  • rozluźnianie napięcia mięśniowego:
    • wypełnianie kolorem powierzchni całej kartki,
    • malowanie form kolistych (zgodnych z ruchem wskazówek zegara i przeciwnych),
    • malowanie form falistych bez odrywania ręki,
    • malowanie po śladzie bez odrywania ręki;
  • usprawnianie końców palców:
    • modelowanie w plastelinie, modelinie, ciastolinie, glinie, masie solnej,
    • wycinanie, wydzieranie,
    • wyklejanie,malowanie palcami,
    • wyplatanie, nawlekanie, wyszywanie,
    • przeplatanie;
  • ćwiczenia graficzne:
    • wypełnianie kolorem rysunków konturowych,
    • rysowanie szlaczków w liniaturze,
    • kopiowanie,
    • kalkowanie.

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *