Zajączek – wierszyk z pokazywaniem na dłoniach

Oto krótki wierszyk z pokazywaniem o zajączku. Spodoba się maluszkowi i zachęci go do samodzielnego odtwarzania ruchów ręki, ucząc treści na pamięć i prawidłowej wymowy. Ilustrowanie wierszyka za pomocą dłoni wspiera rozwój pomysłowości i zapoznaje dziecko z pewnymi symbolami oraz gestami znanymi wielu kulturom. Odpowiednie ułożenie palców, ruchy nadgarstków czy zginanie paluszków to bardzo przydatne ćwiczenia motoryki małej przygotowujące m.in. do pisania, ale przede wszystkim usprawniające dłonie malucha. Rymowanka z kolei ułatwia zapamiętanie tekstu, pozytywnie wpływa na percepcję słuchową i utrwala właściwą prozodię.

Zabawy na rączki i paluszki są odpowiednie dla dziecka w każdym wieku. Pokazywanki połączone z wierszykiem sprawiają wiele radości, a bawić się w nie można zawsze i wszędzie; samotnie, w parach i w grupie. Stwarzają również możliwość ciepłego, twórczego i rozwijającego kontaktu rodzica z dzieckiem oraz wzmacniania relacji rodzinnych. Wpływają tym samym pozytywnie na rozwój układu hormonalnego malucha, wzbogacając świat jego odczuć i emocji.

Wiek: od 22 m.ż.

Rodzic bawi się z dzieckiem, mówiąc wierszyk i ilustrując historyjkę własną dłonią oraz palcami, które zmieniają się na ten czas w „małych aktorów”:

Zajączek — wierszyk z pokazywaniem

Tutaj są zajączka uszy,

(podnosimy do góry palec wskazujący i środkowy)wierszyk z pokazywaniem o zajączku

a tu jego nos.

(kładziemy kciuk na zgiętych palcach serdecznym i małym)

Tak zajączek kica,

(zginamy i prostujemy kilka razy rękę w nadgarstku)

tak ze strachu drży.

(potrząsamy dłonią)

Tak zajączek się przytula,

(przytulamy rękę do brody, głaszczemy palcami policzek)

i swe uszka stula,

(zginamy palec wskazujący i środkowy)

kiedy idzie spać.

(kładziemy jedną dłoń w drugą)

 

Za którymś razem można pomóc maluszkowi zilustrować wierszyk jego dłonią, „ucząc” paluszki ruchów i ćwicząc dłoń dziecka.

 

 

zajączki cienie

 

 

 

 


 

Więcej o zabawach paluszkowych w artykule Zabawy dla rączek i paluszków.

 


 

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka dwóch skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, psychologii rozwojowej wieku wczesnodziecięcego, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: www.ekoslowko.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *